Τρίτη 16 Ιουλίου 2019




Από την συνέντευξή μου για την «Δωροθέα»
στην Μαίρη Γκαζιάνη- μέρος 3ο

Τι είναι η «διασπαστική καταστολή» που αναφέρεις στο βιβλίο; 

Θα αναφέρω κατά λέξη την απάντηση που «έδωσε» στο βιβλίο ο ψυχίατρος και που είναι ο ακριβής επιστημονικός ορισμός αυτής της μάλλον σπάνιας ψυχικής διαταραχής. 
«Το λογικό και συνειδησιακό κομμάτι, το “εγώ”,  συνυπάρχει σε όλους μας με ένα πολύ δυνατό, ενίοτε, “υποσυνείδητο”. Κάποιες λοιπόν υπερφορτισμένες φορές το “εγώ” και το “υποσυνείδητο” πλησιάζουν το ένα με το άλλο και η αντίδραση μπορεί να είναι τόσο δυνατή, που μοιάζει με έναν διαφορετικό εαυτό. Δημιουργείται δηλαδή μια διάσπαση του χαρακτήρα. Δεν είναι περίπτωση διπλής ή πολλαπλής προσωπικότητας - αυτή είναι μια πάθηση ιδιαίτερα σοβαρή και σπάνια».

Δεδομένου ότι είσαι γιατρός, μπορείς να μας πληροφορήσεις πως μπορεί κάποιος να καταλάβει ότι πάσχει από τη συγκεκριμένη πάθηση ώστε ν΄ απευθυνθεί στον αρμόδιο γιατρό;

Δεν θα διακινδυνεύσω μια κατηγορηματική απάντηση, δεν έχω το δικαίωμα και τις εξειδικευμένες γνώσεις μιας και η δική μου ειδικότητα ως γιατρού δεν έχει καμία σχέση με την ψυχολογία/ψυχιατρική. Στο συγκεκριμένο θέμα του βιβλίου -και για να αποδώσω σωστά και με επιστημονικούς όρους την ιδιότυπη κατάσταση της Δωροθέας- ζήτησα την αρωγή και επαγγελματική άποψη της Φώφης Walter-Κυρλίδου, αγαπημένης φίλης και εξαιρετικής ψυχολόγου, την οποία και ευχαριστώ θερμά για την πολύτιμη βοήθεια. Ωστόσο μπορώ με βεβαιότητα να πω ότι κάθε έντονη ψυχική μας διαταραχή, κάθε τι που μας αναστατώνει, μας καταθλίβει και μας αποσυντονίζει, πρέπει να γίνεται αφορμή να καταφύγουμε στην γνώμη και την βοήθεια των ειδικών.

Πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος της Λίνας στη ζωή της Δωροθέας; 

Σημαντικός στο πραγματικό κομμάτι, αυτό της ιστορίας της «Δωροθέας» (το βιβλίο είναι μυθιστόρημα, μύθος και ιστορία, αφήγηση πραγματικών γεγονότων μέχρι ένα συγκεκριμένο σημείο) και καταλυτικός στο άλλο κομμάτι, εκείνο  του μύθου, που αναπτύσσει πλέον η συγγραφική φαντασία.

Στις ευχαριστίες αναφέρεις ότι είσαι η Λίνα του βιβλίου. Υπάρχουν βιογραφικά ή βιωματικά γεγονότα στο βιβλίο σου;

Η «Λίνα» είμαι πράγματι εγώ μιας και η «Δωροθέα» έχει έντονο αυτοβιογραφικό χαρακτήρα μέχρι κάποιο σημείο. Το βιβλίο βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα που συνέβησαν στη ζωή μου κατά τα πρώτα νεανικά μου χρόνια και περιγράφει καταστάσεις και εξελίξεις εν πολλοίς πραγματικές και οι οποίες  σταματούν στο σημείο που η ηρωίδα προχωρά στην κίνηση που ανατρέπει την ζωή όλων. Από εκεί και μετά, και δεδομένου ότι η οικογένεια της πραγματικής Δωροθέας «χάθηκε» ξαφνικά από την ζωή μου, η συνέχεια είναι απόλυτη συγγραφική μυθοπλασία.

Ποιες επιπτώσεις έχουν στα δυο μικρά παιδιά, δεδομένου και ότι η μικρή κόρη της Δωροθέας έχει κάποιο είδος αυτισμού, στις αντιδράσεις που προκαλούνται μετά την απιστία της Δωροθέας;

Πιστεύω ότι τα παιδιά είναι πάντα τα μεγάλα, τραγικά θύματα της διάλυσης μιας οικογένειας σε όποια ηλικία κι αν βρίσκονται. Ειδικά τα μικρότερα που δεν μπορούν να καταλάβουν τι συμβαίνει, που αναρωτιούνται γιατί γκρεμίζεται ο προστατευτικός και καθησυχαστικός τους μικρόκοσμος κι ακόμα ειδικότερα παιδιά που έχουν προσωπικά προβλήματα, αυτισμού όπως η μικρή Άννα της ιστορίας μου, ή άλλου είδους.

Τι χρειάζεται να κάνει η Δωροθέα για να κυνηγήσει τα παλιά, ξεχασμένα της όνειρα που είχε πριν το γάμο της;

Πρώτα πρέπει να κάνει μια αυστηρή και ειλικρινή συζήτηση με τον εαυτό της. Να καταγράψει  τα δεδομένα της ζωής της, να αξιολογήσει τις καταστάσεις που έχουν ήδη δημιουργηθεί και παγιωθεί, να αξιολογήσει τη σχέση της με τον άντρα της και, κυρίως, να αξιολογήσει τα παιδιά της – τα παιδιά μας πρώτη μας προτεραιότητα πάνω από κάθε προσωπική φιλοδοξία και/ή διαπροσωπική σχέση. 
Αν αυτή η αξιολόγηση καταλήξει στο συμπέρασμα ότι μπορεί να συνδυάσει την καινούργια πραγματικότητα  που έχει προκύψει στη ζωή της  με τα παλιά εφηβικά της όνειρα (εφ’ όσον εξακολουθεί να τα επιδιώκει), δεν μένει παρά να έρθει σε συνεννόηση με τον άντρα της για υποστήριξη και να αποδυθεί στον αγώνα κατάκτησής τους.

 Σε αντίθετη περίπτωση, αν δεν μπορεί ή δεν θέλει πλέον, τα κλειδώνει στο μυστικό συρτάρι του μυαλού της και πετάει το κλειδί.

Ευχαριστώ πολύ για την παραχώρηση της συνέντευξης και σου εύχομαι καλοτάξιδο το βιβλίο σου. 

Εγώ ευχαριστώ θερμά - τόσο για τις ευχές όσο και για την δυνατότητα να εκθέσω σκέψεις και απόψεις σχετικά με την «Δωροθέα» μου.






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου